Δευτέρα 15 Αυγούστου 2011

Μακαρίζομέν σε Τέττιξ


Image Links (Cicada from Igumenitsa) (Thalia Prokopiou) (Elvi, Luciano - Ergotelina + Ovi, Thanos Kalamidas in a multi-lang post) (Elf drinking dew ~xx-Emmaa) (Oneiroparmenos Tzitzikas) (Little Spring Song for violin and piano-Dodo) (cicada chirping) (cigarra guitara) (Bejeweled Mottled Cicada Ring) (Cicada tatoo on the back-bathroomadventuresart) (cigarra2) (Apollo Cicada coin) (cigale chanteur) (cicada sound 90 dB) (Cicada rebirth) (Eos and Tithonus) (Aurora e Titone, by Francesco de Mura) (Cicada forest camouflage- a touch of fantasy) (Cicada green) (John Bonath - Contemplation on a Cicada ) (Cicada golden ring) (Cicadamania hand tattoo) (Apollo coins) (Πού πάνε τα τζιτζίκια το χειμώνα;) (Xmas Cicada) (Aurora - Francesco Solimena) (Eos-Tithonus Louvre - Achilles Painter)

Μακαρίζομέν σε, τέττιξ,
ὅτε δενδρέων ἐπ᾽ ἄκρων
ὀλίγην δρόσον πεπωκώς
βασιλεὺς ὅπως ἀείδεις.

σὰ γάρ ἐστι κεῖνα πάντα,
ὁπόσα βλέπεις ἐν ἀγροῖς
ὁπόσα φέρουσιν ὗλαι.
σὺ δὲ φείδεαι (ή φίλος) γεωργῶν,
ἀπὸ μηδενός τι βλάπτων·

σὺ δὲ τίμιος βροτοῖσι
θέρεος γλυκὺς προφήτης.
φιλέουσι μέν σε Μοῦσαι,
φιλέει δὲ Φοῖβος αὐτός,
λιγυρὴν δ᾽ ἔδωκεν οἴμην·
  
τὸ δὲ γῆρας οὔ σε τείρει.
σοφέ, γηγενής, φίλυμνε,
ἀπαθής, ἀναιμόσαρκε·
σχεδὸν εἶ θεοῖς ὅμοιος.

~~~~~~~~~~~~~~~~~

Τζίτζικα ευτυχισμένε 
να 'χαμε τη χάρη σου
πάνω στων δέντρων τα κλαδιά 
έχοντας πιει λίγη δροσιά
τραγουδάς σαν βασιλιάς.

Άφου όλα ειν' δικά σου, 
όσα βλέπεις στους αγρούς, 
όσα τρέφουν τα δάση.

Σ' αγαπούν οι γεωργοί, 
κανένα δε βλάπτεις
σε τιμούν οι θνητοί, 
του καλοκαιριού προφήτη.

Σ' αγαπάνε οι Μούσες, 
σ' αγαπά κι ο Απόλλων
σου δωκε φωνή καμπάνα, 
γηρατειά δε σε αγγίζουν.

Σοφέ, γεννημένε στη γη, 
τραγουδιάρη δίχως πάθη 
και αίμα στη σάρκα
είσ' ένας μικρός θεός!





Μυθολογικά

((1)) Εύνομος. Λοκρός κιθαρωδός άγνωστης εποχής. Το όνομά του έχει επιζήσει χάρη σ' ένα μύθο, σύμφωνα με τον οποίο, ενώ διαγωνιζόταν στους Δελφούς με τον Αρίστωνα, έναν κιθαρωδό από το Ρήγιο, μία από τις χορδές της κιθάρας του έσπασε και τότε ένας τζίτζικας πέταξε πάνω από το όργανό του και τραγούδησε τη νότα που έλειπε (βλ. λ. άδω). Λέγεται πως το άγαλμά του στην πόλη Επιζεφύριοι Λοκροί (αποικία των Λοκρών) στην Ιταλία τον έδειχνε με την κιθάρα του και έναν τζίτζικα να κάθεται επάνω της. (Musipedia)

(...και ο σολίστας χρειάζεται το στήριγμα, το backup του....)

((2)) Τιθωνός λεγόταν το ξακουστό παλικάρι της Τροίας που θάμπωσε και τη θεά της Αυγής, την πανέμορφη Ηώ που τον αγάπησε και, με την άδεια του Δία, τον παντρεύτηκε. Πρώτη δουλειά της θεάς ήταν να κάνει αθάνατο τον Τιθωνό. Έτσι δε θα πέθαιναν ούτε εκείνη ούτε αυτός ποτέ και θα ζούσαν αιώνια αγαπημένοι. Σιγά, σιγά, βέβαια, τα χρόνια πέρασαν. Η Ηώ, σαν θεά που ήταν, έμενε πάντα ίδια, νέα και ωραία. Για τον Τιθωνό, όμως, είχε φροντίσει μεν να τον κάνει αθάνατο αλλά δεν είχε προβλέψει να ζητήσει να μείνει νέος και αυτός. Έτσι ο Τιθωνός γερνούσε και γερνούσε κι η πεντάμορφη Ηώ θρηνούσε που δε σκέφθηκε να τον κρατήσει για πάντα νέο. Τον έτρεφε με νέκταρ και αμβροσία αλλά τίποτα δεν ήταν ικανό να εμποδίσει τα χνάρια του χρόνου. Ήρθε και κάποια ώρα που ο Τιθωνός γέρασε τόσο που δεν κατάφερνε να σταθεί ούτε όρθιος. Τότε αναγκάστηκε η θεά, που δεν άντεχε να τον βλέπει όπως είχε καταντήσει από τα γεράματα, να τον κλείσει σ’ ένα διαμέρισμα του παλατιού της και κλεισμένος εκεί να περνάει τις μέρες του. Ο Τιθωνός, όμως παραμιλούσε και μουρμούριζε συνέχεια∙ τ’ άκουγε η θεά και λυπόταν κατάκαρδα. Κάθε πρωί που έβγαινε για να δώσει την καινούργια μέρα στους ανθρώπους, να φιλήσει τα δέντρα, να ξυπνήσει τα πουλιά, όλα κλαίγανε για το κακό που τη βρήκε. Κι αυτά τα δάκρυά τους γίνονταν δροσιά και κυλούσαν πάνω στα φύλλα. Κάποτε ο Δίας λυπήθηκε αυτό το καημένο το ζευγάρι που κατέληξε να είναι τόσο δυστυχισμένο. Αποφάσισε, λοιπόν, να δώσει τέλος στο μαρτύριο του Τιθωνού και τον μεταμόρφωσε σε τζίτζικα. Από τότε και κάθε καλοκαίρι, ακούγεται μονότονη η φωνή, του όπως ακούγονταν τα μουρμουρίσματά του όταν ήταν κλεισμένος στο παλάτι. Όλα τα δέντρα κι οι θάμνοι τον φιλοξενούν με στοργή και του προσφέρουν για τροφή τους δροσερούς τους χυμούς. (Πηγή Tettixblog) see also wiki Tithonus, Τιθωνός, Ηώς και μια ζωγραφιά από τον Περαστικό....

(....καλύτερα να 'σαι ζώο ή θνητός παρά δίχως νιάτα αθάνατος....)

((3)) (Σωκράτης)...τα τζιτζίκια που κατά το συνήθιο τους μέσα στην κάψα τραγουδούνε και συνομιλούνε πάνω από το κεφάλι μας μου φαίνονται πως μας βλέπουνε. Αν λοιπόν μας έβλεπαν κι εμάς τους δύο, όπως τον πολύν κόσμο, το μεσημέρι να μη συνομιλούμε αλλά να είμαστε νυσταγμένοι και με το τραγούδι τους αποκαρωμένοι από αργία του νου μας, με το δίκιο τους θα μας περιγελούσαν, παίρνοντάς μας για τίποτε δούλους που ήλθαν σ' αυτούς εδώ σ' αυτό το κατάλυμμα να κοιμηθούν, ωσάν πρόβατα που κάνουν μεσημέρι γύρω από το νερό. Αν όμως μας έβλεπαν να συνομιλούμε και να πλέωμε από κοντά τους σαν δίπλα από Σειρήνες αγοήτευτοι, το έπαθλο που έχουν από τους θεούς για να το δίνουν στους ανθρώπους, ίσως το έδιναν σε μας από θαυμασμό και εχτίμηση. 


(Φαίδρος). Και τι είναι λοιπόν αυτό που έχουν; Γιατί δεν έτυχε ως φαίνεται να τ' ακούσω. 

(Σωκράτης) Αληθινά όμως δεν στέκει ένας άνθρωπος που αγαπάει τις Μούσες να μην έχη ακούσει αυτά τα πράγματα. Να, λένε πως τα τζιτζίκια ήταν άνθρωποι κάποτε, προτού ακόμα να γεννηθούν οι Μούσες. Όταν όμως γεννηθήκανε οι Μούσες και πρωτοφάνηκε το τραγούδι, τόσο πια μερικοί απ' αυτούς τότε τους ανθρώπους τα χάσανε από την τέρψη, που τραγουδώντας αμέλησαν να φάνε και να πιουν και, χωρίς να το νοιώσουν, πεθάνανε. Απ' αυτούς γεννήθηκε από τότε το γένος των τζιτζικιών παίρνοντας τούτο το βραβείο από τις Μούσες, δηλαδή να μην έχη αφ' ότου γεννηθή καμμιά ανάγκη για τροφή, αλλά, χωρίς να τρώη και να πίνη, ν' αρχίζη ευθύς να τραγουδάη ως που θα πεθάνη, κι έπειτα πηγαίνοντας στις Μούσες να τους φέρνη είδηση ποιος από τους ανθρώπους εδώ κάτω ποιαν απ' αυτές τιμάει. Και να, στην Τερψιχόρη φέρνοντας την είδηση ποιοι την ετίμησαν, κάνουν προς αυτούς την αγάπη της μεγαλύτερη, και στην Ερατώ εκείνους που την ετίμησαν μ' ερωτικά τραγούδια· όμοια και στις άλλες κατά το είδος της τιμής που ταιριάζει στην κάθε μια. Μα στην πρεσβύτατη, την Καλλιόπη, και στην Ουρανία, που έρχεται έπειτα απ' αυτήν, αγγέλλουν εκείνους που περνούνε τη ζωή τους με φιλοσοφία και που τιμούν εκείνων την τέχνη. Αυτές δα είναι που πιο πολύ απ' όλες τις Μούσες, έχοντας να κάμουν με τον ουρανό και με τους λόγους, και των θεών και των ανθρώπων, αρθρώνουνε την ομορφώτερη φωνή. Για πολλές δα λοιπόν αιτίες πρέπει να μιλούμε για κάτι και δεν πρέπει να κοιμόμαστε το μεσημέρι. (Phaedrus dialogue - Μετάφραση - Ι.Ν. Θεοδωρακόπουλος)

Μόνο ο ευφάνταστος Πλάτωνας θα μπορούσε να σκεφτεί την προτροπή να κόψουμε τη σιέστα, το γλυκό μεσημβρινό ύπνο για θα μας περγελούν τα άοκνα, αείφωνα τζιτζίκια!!...δεν ήρθαν όμως στο λόγο απρόσκλητα...ο Φαίδρος είναι ο μόνος Σωκρατικός διάλογος που εκτυλίσσεται έξω από τα τείχη των Αθηνών, στην εξοχή, στον Ιλισό τον ποταμό, κοντά στη σημερινή Αγία Φωτεινή. Παρ' όλες τις φυσικές εικόνες του έργου, η αστυφιλία του είρωνος Σωκράτη φαίνεται και στην αρχή της συζήτησης όταν λέει πως η εξοχή και τα δέντρα δεν πρόκειται να μου μάθουν τίποτα παρά μόνο της πόλης οι άνθρωποι....ίσως μιλώντας μας θαυμάσουν τα τζιτζίκια και μας δώσουν τα δώρα τους τα θεϊκά.....ίσως των Μουσών οι προφήτες, οι τραγουδιστές πάνω απ' τα κεφάλια μας έχουν εμπνεύσει το χάρισμα....γιατί εγώ τουλάχιστον δεν ξέρω καμία τέχνη ρητορική....να πεθάνεις πάντως απ' το πολύ τραγούδι πρώτη φορά το άκουσα...αλλά τουλάχιστον υπάρχει των αρχαίων ημών η μετενσάρκωση...κι ας είναι προς ζώο απ' άνθρωπο....ζωντανός να 'σαι και ας είσ' και τζίτζικας...αρκεί να βρεις το δέντρο σου, όπως λέει εδώ...ζωγραφίζαν τη μούσα Ευτέρπη με δέντρο στα πόδια της για να βρει να κάτσει ο τζίτζικας.


((4)) Αίσωπος: από τους μύθους του Αισώπου ο μοναδικός υποτιμητικός για το φίλο μας είναι ο γνωστός μυρμηγκολάτρης, με την ατάκα: αν το καλοκαίρι τραγούδαγες, τώρα το χειμώνα χόρευε...όλες οι άλλες ιστορίες είναι θετικές ή ουδέτερες.....η παμφάγος αλεπού τον επαινούσε για την φωνή...πώς ένα τόσο μικρό ζώο βγάζει τόσο δυνατούς ήχους..κατέβα να σε γνωρίσω...γελάστηκες της λέει, φυλάγομαι από σας απ' όταν είδα τζιτζικόφτερα σε αλεπουδίσια περιττώματα.....γαιδούρι ρώτησε τί πίνεις και όμορφα τραγουδάς;; δροσιά του απαντά και πίνοντας δροσιά το ζώον πέθανε απ' την πείνα....άνθρωπος σκοτώνοντας ακρίδες έπιασε και ένα τζίκα και ο λυράρης είπε του " μην κριματιστείς άδικα, εγώ τα δέντρα, τα στάχυα δεν βλάπτω, μόνο για τους οδοιπόρους τραγουδώ...και ο γεωργός τη ζωή του χάρισε....ιξευτής (ξόβεργας) άκουσε τη φωνή και νόμισε πως θα πιάσει μεγάλο πουλί...όταν όμως το είδε από κοντά κατάλαβε πως γελάστηκε...

((5))Σύμφωνα όμως με νεοελληνικές παραδόσεις, ο τζίτζικας αδιαφόρησε να βοηθήσει την άρρωστη μητέρα του και εκείνη τον καταράστηκε ”όλο το καλοκαίρι να τραγουδά και το χειμώνα να ψοφά από την πείνα” ή ” να φωνάζει να φωνάζει και να σκα”! (πηγή tadeefi)


...ο Τέττιξ πτερωτόν έντομον εστί διατρίβον επί δένδρων κατα την καυστικωτάτην ώραν του έτους, μόνον δ' ο άρρην εκπέμπει οξύ τερέτισμα πλήττων την κατωτέραν μεμβράνην του πτερυγίου επί του θώρακος...γιαυτό και ο ποιητής Ξέναρχος από τη Ρόδο λέγει...τζίτζικες ευτυχισμένοι που 'χουν γυναίκες σιωπηλές.....όμως στα Λατινικά (cicada) Ιταλικά (cicala) Ισπανικά (cigarra) Γαλλικά (cigale) και Γερμανικά (Zikade)...εκεί λεν, η τζιτζικίνα...ίσως δεν έχουν σε μεγάλη υπόληψη τους των αρρένων γλυκούς καθ΄ ημάς τεττιγισμούς....για τον Βιργίλιο είναι γκρινιάρηδες querulae cicadae....έτσι σταθερή πηγή εντόμου θαυμασμού έμειναν οι αρχαίοι μας, σε σημείο να απορούν μελετητές μήπως οι οι έλληνες τότε τζίτζικες ηχούσαν διαφορετικά...ή μήπως οι πρόγονοι είχαν περίεργα γούστα μουσικά...όπως οι προ Σόλωνος τεττιγοφόροι Αθηναίοι...εφόρουν χρυσούς τζίτζικες στα μαλλιά για να δηλώσουν πως, σε αντίθεση με άλλους, ήσαν αυτόχθονες, γεννημένοι στην Αττική γη...γιαυτό και στις Νεφέλες του Αριστοφάνη, ο Άδικος Λόγος απαντά στον Δίκαιο : αρχαία...και τεττίγων ανάμεστα!!...και μεταφράζει ο Σουρής "Καιρούς μυρίζεις παλαιούς ωσάν αρχαίος βλαξ, Κηκείδην, Διϊπόλια, και Βουφονίων κνίσσαν, που τα τζιτζίκια στολισμοί των Αθηναίων ήσαν".....Ναι αλλά τα τζιτζίκια γεννήσαν Μαραθωνομάχους, ανταπαντά...νομίζοντας πως είν' αυτόχθονες αρνήθηκαν τους Πέρσες..αλλιώς θα λέγαμε τον τζίκα..zanjereh...

Το τζιτζικάκι λεγόταν τεττίγιον, τεττιγόνιον, καλαμίς στην Κερύνεια, ο μεγάλος, αχέτας/ ηχέτης/ ηχηρός, βάβακος στην Ηλεία, λιγάνταρ στη Σπάρτη (ίσως απ' το λιγυρός), ζειγάρη στη Σίδη της Παμφυλίας (αυτό μοιάζει με το περσικό zanjereh και το ισπανικό cigarra), κερκώπη η μακρύουρος και κάποιος ποιητής τον είπε ηρινολόγο (εαρινολόγος) που λέγει την Άνοιξη, του θέρους ο προφήτης. Τεττίγια λέγονταν και κάποια τζιτζικόσχημα νόμισματα. Σε αντίθεση με εμάς οι πρόγονοι έτρωγαν τα τζιτζίκια, αφού τα τάιζαν με πράσο σε κλουβιά, λέει ο Θεόκριτος....ο Αριστοτέλης  τα προτιμούσε κατά το στάδιο της νύμφης...υπήρχε όμως και είδος αστακού, ο θαλάσσιος τζίτζικας, ενάλιος τέττιξ για όσους δεν προτιμούσαν τον επι γης...

Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει για το επίθετο που συχνά συνοδεύει τον τέττιγα, λιγύς, λιγυρός, λιγυπτέρυγος και δεν πέρασε στα νέα ελληνικά αφού έπιασαν την ακουστική θέση τα λυγερός, λυγίζω εκ της λυγαριάς (αρχ. λύγος) και τα (ο)λίγα. (Λέγαν και οι αρχαίοι λίγα>λιγέως κατα το τάχα>ταχέως). Απευθείας μετάφραση πάντως δεν υπάρχει για το (εύηχος, ευκρινής + διαπεραστικός, συριστικός· ήχος)....ο λιγύς, η λίγεια κατά θήλεια και ημίσεια και ουχί δριμεία, βαρεία. Λίγεια λέγαν μια Σειρήνα, όνομα ταιριαστό, μιας και το τραγούδι ήταν το όπλο τους. Λίγεια βάφτισε και ο Edgar Allan Poe μιας γυναικός ιστορία. Λίγειες ονομάζει και ο Σωκράτης στο Φαίδρο τις Μούσες ...μήπως έχετε σχέση με τους Λίγυες, λαό στη βορειοδυτική Ιταλία;;..γιαυτό και σωστά μεταφράζεται εδώ το λογοπαίγνιο Come, o ye Muses, melodious, as ye are called, whether you have received this name from the character of your strains, or because the Melians are a musical race.

Το αισθητικότερο κομπλιμέντο για την φωνή του τζίτζικα το 'χει ο Όμηρος Ιλιάδα Γ 152 λειριόεσσαν φωνήν , lily-like, κρινώδη, δροσερή για Τρώες γέρους ρήτορες, λάλους, φλύαρους, τέττιγες λαλαγεῦντες. Και ο Συνέσιος Κυρήνης προτρέπει κλύε καὶ τέττιγος ᾠδάν, δρόσον ὀρθρίαν πιόντος άκου του τζίτζικα φωνή που ήπιε δροσούλα πρωινή...αυτή η παρατήρηση με τη δροσιά το πρωί πρέπει να γέννησε την ιστορία με την Αυγούλα, την Ηώ.

Για το τί σημαίνει τζίτζικας στην ελληνική αργκό, δες slang.gr


Εντομολογικά 



Συμβολισμός

Συνοπτικά συμβολίζει πολλά και διάφορα· την αθανασία, τα γηρατειά, τον τραγουδιστή, ρήτορα, ποιητή, τεμπέλη, ατομιστή, τον αυτοχθονιστή, τον αναρχικό, φιλελεύθερο (δες το αναρχοφιλελεύθερο Τζίτζικα Εγκώμιο του Τάκη Αλεβάντη στο Νίκο Δήμου) σε αντίθεση με το εργατικό, σοσιαλιστικό, κοινωνικό μυρμήγκι. Βέβαια, το πιό ρεαλιστικό είναι να πεις τζιτζίκια τους ισοκράτες, που κάνουν ισοκράτημα, basso ostinato αλλά πιό καλά ταιριάζουν τα βαθύφωνα βατράχια....οι τζίτζικες, αν και αρσενικοί, αρέσκονται σε γυναικείες συχνότητες :-)


αλλά πριν από Σε για τον τζίτζικα είχε γραφτεί...
σε καλό να μας βγεί η εντομολατρία
Βοήθειά μας και Χρόνια Πολλά Αείλαλα! :-)
 Υ.Γ.
τέττιγα πτερού συνείληφα;;
δροσούλα δεν ήπια,
γλυστρίδα δεν έφαγα
κατάπια τζίτζικα
και ζει;;


Ζει και ζει και ζει
ο αρχαίος ημών Τέττιξ ζει
αθέλητα μέσα μας κρυμένος
τραγουδά στο σιωπηλό του ταίρι
πάμφωτος σαν καλοκαίρι

Δευτέρα 25 Ιουλίου 2011

Ειν' ανθρώποι που οδεύουν προς άγνωστα μέρη (Μηνάς Δημάκης)


Image Links (Muse Euterpe - Dodo) (εξωπλανήτες - tv greek) (Ptolemy 16century) (USS Enterprize 1,2) (Buzz Aldrin) (Kagaya - Saturn Rings) (Kagaya - Home of Comets) (Kagaya - Exoplanets) (plane toward the sun) (Aviation Night Flight) (Night Ship) (Planets Night Sea - tv greek) (Moon Temple - Gilbert Williams) (reading girl) (reading boy) (unemployment) (Sleeping God) (Hallelujah mountains) (girl studying in library) (studying technique) (sea sunset hug) (hat sleeping baby) ("Μηνάς Δημάκης"-Αντώνη Σανουδάκη) (8o lykeio Irakliou)


 (Poem by Minas Dimakis)
(Ποίηση: Μηνάς Δημάκης 1913-1980)
(Η μεταφυσική αγωνία και η έκφραση του τρόμου ενός εχθρικού κόσμου)
(Μουσική : Michalis Kalogerakis)



Είναι θάλασσες πο 'χουν νησιά μαγεμένα
που δεν έχουν γραφτεί στου σοφού το βιβλίο
που δεν άραξε ακόμα, ακόμα ένα πλοίο
που δεν πάτησε πόδι κανένα
..
Είν' ανθρώποι που οδεύουν προς άγνωστα μέρη
συντροφιά με το αστέρι γυρνούν κάθε βράδυ
τους μαγεύει η σιωπή, η σιωπή, το σκοτάδι
και μεθούν απ' το αγέρι
 ..
Είναι δρόμοι που φέρνουν σε απάτητα δάση
Είν' ανθρώποι σε μαύρα δωμάτια κλεισμένοι
ένας δρόμος, μια θάλασσα δεν τους προσμένει
και οι θεοί πια τους έχουν ξεχάσει

~``'``~


There are seas having islands charmed
not written down in the wise's map
on their shore no ship has cast anchor yet
on their land nobody has set a footstep
 ..
 There are humans who go to places unknown
with a companion star turning the day alone,
charmed by the silence and the dark,
travellers drunk by a breezy rush
..
 There are roads leading to untrodden woods
there are humans closed in black rooms,
a road, a sea does not wait for them
and the gods have them forgotten
.....
((Lethe - Kennington))

Τετάρτη 22 Ιουνίου 2011

(Ευψυχείτε - Eupsycheite) _ (Graduation Greek Song)


Image Links (Graduation acrostic poem) (Hats) (Sunset and the Little Sweethearts -Dodo) (Book ends - Dodo) (School Bus) (Hug mum) (Kindergarten) (Μαθηματικό πανηγύρι Θέρμης - Θαλής + Φίλοι) (Book club) (Book couple) (Angel Kids 1,2) (Παραπαιδεία) (Kids, Parents & Money: Teaching Personal Finance from Piggy)  (Τρεις Μάγοι) (Angel Whisperer) (child book) (dolichos) (Kid running in library) (BrainLove ) (School of Athens) (The Nine Muses a Mythological Path to Creativity) (God hates nerds) (Light Traveller) (Four Candles) (Waves 1,2) (Dutch Swimmers 1,2) (Life after Randy) (Mr. B.'s Nasty Fight-Dodo) (Kid reading) (Girl reading) (In Search of Sea by Rob Gonsalves) (Some of my Best Friends are Books) (Book Hug) (Our Best Friends) (Sidney Harbour) (Russian Graduation Fireworked Ship) (Shaw Prize - 2011 Christodoulou - Hamilton- Από το 2001 ο  Δημήτρης Χριστοδούλου είναι καθηγητής Φυσικής και Μαθηματικών στο Ομοσπονδιακό Πολυτεχνείο της Ζυρίχης, που είναι από τα κορυφαία σε όλη την Ευρώπη. Το συμβόλαιό του τον υποχρεώνει να βρίσκεται στην Ελβετία μόλις τέσσερις μήνες τον χρόνο και έτσι τον περισσότερο καιρό ζει στην Αθήνα. Ωστόσο, οι φοιτητές της πρωτεύουσας δεν έχουν παρακολουθήσει ούτε μία διάλεξη του διάσημου ερευνητή. «Τα δέκα χρόνια που είμαι εδώ, το μαθηματικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών δεν με κάλεσε ούτε μία φορά να δώσω μια ομιλία, ούτε μία, παρ' όλο που το 1996, δηλαδή πέντε χρόνια πριν επανέλθω στην Ευρώπη, ήταν το πρώτο ελληνικό πανεπιστήμιο που με αναγόρευσε σε επίτιμο διδάκτορα» λέει ο ίδιος, τονίζοντας ότι είναι απολύτως γνωστό πως δεν παίρνει «ποτέ ούτε μία δεκάρα» για ομιλίες και διαλέξεις. Αντίθετα, κατά την τελευταία επίσκεψή του στο Πανεπιστήμιο του Πεκίνου έδωσε τριάντα διαλέξεις μέσα σε τριάντα ημέρες- Ελληνας Einstein) (Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος ο παντοτινός φίλαθλος) (Kaklamanakis) (Wind God) (Indian Brain Drain) (Γιατί θέλω να φύγω από την Ελλάδα)




Εὐψυχεῖτε γονεῖς ἀγαθοί, 
ἀποθέντες μερίμνας καὶ λύπας, 
παῦσαι μᾶτερ, παῦσαι πάτερ, 
λαμπρὰ μετὰ λαμπρῶν τὰς θυσίας ποιεῖτε, 
λίβανον, δῶρα, λαμπάδας. 
Καὶ γὰρ τὰ τέκνα ἡμῶν, 
θελξινόων καρπῶν γευσαμένων, 
καὶ πόνου καὶ φθόνου, 
ἔμπλεω ἀγωνίας τὸ πλοῖον. 
Πάντα νῦν πεπλήρωνται ἐλπίδος. 
Μέγας μέντοι τῆς ζωῆς πόντος, 
πάντες δ' ἐν αὐτῷ ζῷμεν. 
Μὴ θρασύνου, μὴ φοβοῦ, 
ἐργοτέλειον πλοῦν, χάρτην, πυξίδα, καὶ φίλους. 
λλιμενισάμενος χαρμονὴν μετάδος τῇ πόλει. 
Τὰ ἱστία τεῖνε νῦν. Δῆμος βοηθὸς ἀνεμόπνους (αντιλήπτωρ)


 Πάρτε θάρρος καλοί γονείς, 
διώχτε έγνοιες και λύπες, 
στάσου μητέρα, στάσου πατέρα, 
για παιδιά που λάμπουν, 
κάντε και σεις λαμπρές τις θυσίες, 
λιβάνι, δώρα, λαμπάδες. 
Τα δικά σας παιδιά, 
ενός χρόνου αγώνα δρόμου έκαμαν, 
καρπούς γεύτηκαν γλυκούς στο μυαλό 
και πόνο και φθόνο, γεμάτο αγωνία το πλοίο. 
Όλα πια γεμίσαν ελπίδα. 
Μεγάλη όμως της ζωής η θάλασσα, σε αυτή ζούμε όλοι. 
Μη βιαστείς, μη φοβηθείς, εργοτέλειο ταξίδι, 
χάρτη, πυξίδα και φίλους. 
Σαν βρεις λιμάνι, τη χαρά με εμάς μοιράσου. 
Τα πανιά τέντωνε τώρα. Η πόλη βοηθός, θα φυσήξει.


Take courage good parents, deposing your cares and sorrows, stop mother, stop father, among bright minds make bright sacrifice, incense, gifts, candles. Your children finished a yearly long running race and tasted fruits charming to mind but also pain and envy; plenty of agony the ship was on the sea. Now everything is full of hope. Huge, however, the sea of life. All of us live inside. Without rush, without fear keep workful sailing with map, compass and friends. When you find a port (achieve your goal) share the joy with us. Stretch the sail now. The city-state as a helper will blow.




 Αφορμή έμπνευσης, ένα ταφικό επίγραμμα απ' την αρχαία Κρήτη. Και είναι όντως μέρα κηδείας, διπλής ερμηνείας...και για όσες οικογένειες στις εξετάσεις απέτυχαν...και για τους πετυχημένους γονείς, που απ' τη μια χαίρονται, απ' την άλλη φοβούνται τα μικρά που θα ανοίξουν φτερά, απ' το σπίτι μακριά....


((Angel Whisperer-Dodo))


Παίξε Αγγελούδι μου
γλυκά όλη τη μελωδία,
το άγχος της Μάνας να χαθεί
μόλις η πόρτα αυτή κλειστεί
και το Κορίτσι θυμηθεί όλη
τη Θεωρία.

Σήμερα γράφει ο Ουρανός
σημάδια αφήνει ο Καιρός.

Άκου τα Μάνα θα σου πω
και μην αγχώνεις το Μωρό.


((....και για όσα δεν έχουν μπαμπά ή μαμά, οι δάσκαλοι είναι, λένε, θετοί γονείς για αυτά...και για  δασκάλους δίχως κλαδιά...οι μαθητές, λένε, είναι θετά τους παιδιά...))

Καλές Τελετές Χορούς Αποφοίτησης
και Καλές Διαβαστερές Διακοπές

τα ξαναλέμε

Κυριακή 5 Ιουνίου 2011

Pythagorean Theorem (Greek Song)


Links (a page from Theorica musicae, Gaffurio Pythagoras) (Music and Mathematics, wiki, Music and Mathematics from Pythagoras to fractals, book) (Μουσική και Μαθηματικά, google) (Pythagorean theorem) (Square, algebra) (Hypotenuse) (Caricature, Pythagoras was a mathematical genius, but he knew nothing about marketing. If he had followed Frank's advice and used a word other than "hypotenuse" perhaps his theorem would have gained acceptance more readily....yeah man, add a music hit version :-0) (Equals sign) (Sigma, Summation Operator) (Πυθαγόρειο θεώρημα) (Hermes rustling Apollo's cattle, from a black-figure Greek vase) (Nepal cattle sacrifice) (Greek animal sacrifice) (Hecatombe) (History of Vegetarianism) (Love Us, Not Eat Us) (Pythagoras Vegetarian quotes 1,2) (Number Six - Dodo) (According to the Pythagoreans, after a period of 216 years, which number is the cube 6, all things are regenerated, and they said this was the periodic time of the Metempsychosis or the rebirth of man after each death...Hexad) (Pythagore thinking of veggies) (In my previous life I was Pythagoras) (Mu letter cow) (Number One - Dodo) (Monad) (http://www.pythagoreancrimes.com/ - Tefcros Michaelides - Πυθαγόρεια Εγκλήματα)


1. Το Πυθαγόρειο άσμα με αφορμή απόσπασμα απ'  ανθολόγιο της Σοφίας Γιαννακά που εργοτέλεψα.
((Αφιερώνεται στους συνιστολόγους/μαθηματικούς Κατερίνα Καλφοπούλου, Ginger, CsLaKoNaS, Μάκη Χατζόπουλο και Θανάση Κοπάδη)) ...πεντάλφα για μπάσκετ :-))
2. Τί ειρωνεία λοιπόν...να είσαι λέει χορτοφάγος/ανιμιστής και να σφάξεις εκατό ψυχές..πυθαγόρειο έγκλημα μα ...τιμωρήθηκες να γίνεις βόδι και συ στην άλλη ζωή...έστω και σε βίντεοκλίπ...:-))

Since that time all dunces [Ochsen; in the German vernacular a dunce or blockhead is called an ox] tremble whenever a new truth is discovered. (Ludwig Börne)
......Now since that day, all cattle [blockheads] when they scent

New truth about to see the light of day,
In frightful bellowings manifest their dismay;

Pythagoras fills them all with terror;
And powerless to shut out light by error,
In sheer despair they shut their eyes and tremble. 
(The Pythagorean theorem: a 4,000-year history By Eli Maor page 46 )

Επειδή όμως ήταν και θρήσκος θα μου πει...βόδι που ευλόγησε ο παπάς, αμαρτίαν ουκ έχει...όπως νομίζετε...γενικά με τα βόδια είχε μια ιδιαίτερη σχέση, μιλούσε τη γλώσσα τους....

Ο Ιάμβλιχος γράφει στο βιβλίο Περί Πυθαγορικού Βίο ότι ο Πυθαγόρας ημέρευε άγρια ζώα. Συγκεκριμένα λέει ότι έπιασε την Δαύνια άρκτο και αφού την πασπάτεψε την άφησε και έφυγε και αυτή δεν ξαναεμφανίστηκε και δεν έκανε καμμιά καταστροφή. Επίσης λέει ότι έπεισε ένα βόδι στον Τάραντα να μην τρώει κουκιά και το έπεισε αφού του ψυθίρισε μερικά φωνήεντα στο αυτί. Μετά την συνομιλία με τον Πυθαγόρα το βόδι έτρωγε ανθρώπινες τροφές. Τέλος αναφέρει ότι κατέβασε με βουντού έναν αετό από τον ουρανό και αφού τον χάιδεψε τον άφησε πάλι ελεύθερο.(περισσότερα και αγγλικά)

Πρό Χριστού προφήτης? ... ή άμα πεθάνεις, οι επόμενοι σκοταδεροί αιώνες σε γράφουν όπως γουστάρουν;;;....

Άλλοι λέν πώς ήταν 1 βόδι που θυσίασε και αυτό από ζυμάρι ή πηλό και όχι για αυτό το θεώρημα μα για την παραβολή.

το παραβιολίσαμε και άκρη δεν βγάλαμε, γιαυτό ο Διδάσκαλος θ' απαντούσε....χελιδόνα οἰκία μὴ δέχου.....να μη δέχεσαι φλύαρα χελιδόνια (αναγνώστη) στον e-οίκο σου...:-))

όμως ανεξάρτητα από τί έγινε, τί πίστευε πραγματικά...μας συμφέρει εμάς των κρεατοφάγων επιγόνων ο πρόγονος να παρουσιάζεται ως χορτοφάγος;;...όχι βέβαια, θα διαλύσει η παράδοση...όλο  το οικογενειακό και τουριστικό οικοδόμημα....γιαυτό και ο Sam Sotiropoulos, Ελληνοκαναδέζος γκουρμέ σεφ said...Pythagoras was NOT a Vegetarian!...και προβλημάτισε τον Vegan Activist...
 .................................................................................................................................
3. Στους αγανακτισμένους ή στους πολιτικούς μας τώρα τί θα λεγε ο σοφός γέροντας;;....να μην βαδίζεις στις λεωφόρους αλλά στα μονοπάτια (να μην ακολουθείς τις γνώμες των πολλών αλλά τις γνώμες των λίγων και μορφωμένων)..και κυάμων απέχου (να μην συμετέχεις σε εκλογή με κυάμους -κουκιά- διότι στην δημοκρατία εκλέγονται λαοπλάνοι κι όχι οι άριστοι).....(μου αρέσει όμως η κουκόφαβα..:-))..τί να κάνουμε είμαι κουκάς..και χορταράς και κρεατάς...)
4. ΜΜε ζαλίσανε όλα αυτά...ένα πράμα θα θελα μόνο από τον Πρωταγόρα,  να μου βρισκε μια Θεανώ να διάγωμεν βίον ιερόν τε και πνευματικόν και ας μην πίνω ούτε σουπίτσα έμψυχου ζώου :-))..αν είναι να σωθεί το περιβάλλον με κάποια εναλλακτική τροφή και αυτό ας δοκιμαστεί, ας ελαττώσουμε λίγο την κρεωψαροφαγία μας

5. Και κλείνοντας έχω ανάγκη να προσευχηθώ..δεν βρήκα όμως Χριστιανό Άγιο Προστάτη των Μαθηματικών..παλαιό το χάσμα...οπότε πάλι στον Απόλλωνα θα καταλήξω...να με χτυπήσει ξανά η έμπνευση για παρόμοιο σύντομο, λακωνικό θετικών επιστημών τραγούδι...47 dt, το συντομότερο ως τώρα μελιδόνισμα...για τον Πυθαγόρα, πιστεύω να τα ξαναπούμε.. ως τότε..

Μηδείς Απυθάγορος Σχολιασάτω :-))